جزئیات خبر

آپارتمان خط آبی


نام: آپارتمان خط آبی/
آدرس: خوزستان، بندر ماهشهر/
دفتر معماری: شرکت آسو آب و آیینه/
معمار مسئول: محمد امینی/
تیم طراحی: فاطمه ملکی، سپهر پارسایی، علی اعظمی
تاریخ: ۱۴۰۲/
زیربنا: ۳۰۰ مترمربع/
نوع: مسکونی/
مهندس سازه: گروه ساخت شرکت آسو آب و آیینه/
تاسیسات الکتریکی: جعفر مطلبی
تاسیسات مکانیکی: محمد یزدی
مدیر اجرایی: محمد امینی
سرپرست کارگاه: مصطفی حاتمی/
طراح سه بعدی: فاطمه ملکی، سپهر پارسایی، علی اعظمی
نظارت: محمد امینی
گرافیک: بهناز هوشیار
متریال: کاشی دست ساز لعاب دار، کاشی بتنی، میکروسمنت، چوب کانادایی روکش بلوط، چوب طبیعی
عکاس: محمدحسن اتفاق
فیلمعلی زنجانی

 

آپارتمان خط آبی بخشی از یک مجموعه مسکونی قدیمی در بندرماهشهر است که مطابق با نیازهای یک زوج، برای زندگی، کار و فراغت (تفریح) طراحی و برنامه ریزی شده است. پاسخ به این نیازها، آپارتمان خط آبی را به یک فضای منحصر به فرد تبدیل کرده است. با توجه به نیازهای کارفرما،این آپارتمان به سه بخش تقسیم می شود:
۱- محلی برای زندگی ( مسکونی (شامل آشپزخانه،نشیمن،اتاق خواب،سرویس بهداشتی،حمام و...) )
۲- فضایی برای کار و فعالیت های حرفه ای
۳- فضایی برای تفریح و استراحت (شامل جکوزی، سونا، جیم و ...) که بنا به درخواست کارفرما هر سه فضا در حالی که با هم در ارتباط هستند،باید در مواقع مورد نیاز تفکیک شده و برای حفظ محرمیت ،هر فضا به صورت مستقل عمل کند،بر همین اساس بر آن شدیم تا با استفاده از عناصر و المان های متحرک، انعطاف پذیری حداکثری را برای فضاها ایجاد کنیم.

با بستن درب های متحرک فضای نشیمن کاملا پوشیده شده و از طریق راه روی ورودی به صورت مستقل و بدون هیچ اشرافی به فضای زندگی، به اتاق کار دسترسی خواهیم داشت و فضا را برای یک جلسه کاری خصوصی فراهم می کنیم. در فضای ورزشی در کنار اتاق بدنسازی و سونا و جکوزی حضور آب در حوضچه های خیس کم عمق، لمکده، دیوارهای سبز و پرده های آبی،حس طراوت و سرزندگی را ایجاد می کند تا به دور از هیاهوی زندگی و دغدغه ها و دل مشغولی ها لحظاتی پر از آرامش را تجربه کنند.

طیف رنگ آبی مانند یک خط دنباله دار پیوسته فضاها را در عین تفکیک کردن با یکدیگر ترکیب کرده است و با ایجاد کیفیت فضایی متنوع با استفاده از کاشی های دست ساز و زمینه های ساده و خنثی به این فضا رنگ زندگی بخشیده است .یکی از دلایل پیوستگی پوسته های چوبی و ترکیب با دیوار های کاشی، ارتفاع محدود فضای داخلی است که با از میان بردن گوشه ها و ایجاد پوسته ای دنباله دار موجب ایجاد فضایی متفاوت شده است و القا کننده ی ابعادی فراتر از واقعیت است.

آپارتمان خط آبی محلی برای تجربه ی فضاست. تجربه ای که از تنوع، یکپارچگی، نیاز، فعالیت و سبک زندگی کاربر می آید و این خط آبی اثری از طیف  رنگ های اصیل ایرانیست که در اِلمان های داخلی آپارتمان بکاربرده شده است. آپارتمان خط آبی مانند کتابی از سکانس های فضایی منحصربفرد و مرتبط بهم است که میتواند در طول شبانه روز کاربرش را برای استفاده به سوی خود دعوت کند.

 

 


 

منابع:

www.caoi.ir