جزئیات خبر

تصاویر برگزیده جشنواره عکاسی معماری سال ۲۰۲۲


تصاویر برگزیده در جشنواره جهانی معماری سال 2022 (World Architecture Festival) که از 30 نوامبر تا 2 دسامبر در شهر لیسبون کشور پرتغال برگزار می‌شود به نمایش گذاشته خواهد شد و در پایان جشنواره در هر بخش دو عکس به عنوان برنده اعلام خواهد شد.

در بین هیئت داوران جشنواره عکاسی معماری (Architectural Photography Awards) نام فرشید موسوی، معمار زن ایرانی نیز به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که فرشید موسوی بنیانگذار دفتر معماری فرشید موسوی (FMA) و استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد و ساکن انگلستان است.

 

  • در جشنواره عکاسی معماری (Architectural Photography Awards) عکس‌ها به شش دسته خارجی، داخلی، حس مکان، ساختمان‌های در حال استفاده، مراکز حمل و نقل و پل‌ها تقسیم می‌شوند. پل فینچ (Paul Finch)، مدیر برنامه جشنواره جهانی معماری می‌گوید: عکاسی معماری می‌تواند درک ما از طراحی را افزایش دهد، نه صرفاً ثبت آنچه در آنجا وجود دارد.»

 

 

جوایز جشنواره عکاسی معماری

  • سه جایزه در این رقابت وجود دارد. جایزه اصلی، جایزه دسته پورتفولیو، و جایزه دسته موبایل که در هر بخش دو برنده اعلام خواهد شد. در جایزه اصلی، برنده هیئت داوران 2000 دلار و برنده نمایندگان جشنواره جهانی معماری (WAF) 1000 دلار جایزه دریافت خواهند کرد. برنده هیئت داوران، در هیئت داوران جشنواره سال 2023 حضور خواهد داشت.
  • برنده پورتفولیو هیئت داوران 750 دلار و برنده پورتفولیو نمایندگان جشنواره جهانی معماری (WAF) 250 دلار دریافت خواهند کرد. در بخش موبایل، برنده هیئت داوران 150 دلار و برنده نمایندگان 100 دلار دریافت خواهد کرد.
  • برندگان جشنواره عکاسی معماری (Architectural Photography Awards)، عصر روز جمعه 2 دسامبر 2022 (11 آذر 1401) معرفی خواهند شد. در ادامه می‌توانید تصاویر برگزیده برای این جشنواره را مشاهده فرمایید.

 

 

تصاویر بخش «خارجی»

  • تصاویر در بخش “خارجی” باید بیرون ساختمان را نشان دهند. فرم ساختمان، مصالح و کیفیت نور در این بخش در نظر گرفته می‌شود. چالش این تک عکس بیرونی این است که ساختمان را تعریف کند.

 

 

تصاویر بخش «داخلی»

  • تصاویر در بخش“داخلی” باید داخل ساختمان را نشان دهند و به طور موثر با فضا ارتباط برقرار کنند. فضای داخلی از مجموعه‌ای از فضاها تشکیل شده است که با نور نقطه گذاری شده و برای یک هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

تصاویر بخش «حس مکان»

  • دسته «حس مکان» باید ساختمان‌ها یا فضاها را در بافت و محیط وسیع‌ترشان نشان دهد. نشان دهد که آیا ساختمان با محیط اطراف خود ترکیب شده است یا نه. آیا ساختمان در جو، مه یا باران است. لازم به ذکر است که نام استودیو دید (Deed Studio) از ایران با یک تصویر از مدرسه ابتدایی جدگال در روستای سیدبار چابهار، در بین نامزدهای این بخش به چشم می‌خورد.

 

 

 

تصاویر بخش «ساختمان‌های درحال استفاده»

  • تصاویر “ساختمان‌های در حال استفاده” باید ساختمان و نمای بیرونی که مردم نیز در آن حضور درند را نشان دهد. هر ساختمان کاربری خاص خود را دارد و تصاویر باید فعالیت را با معماری ترکیب کرده و از آن منحرف نشود.

 

 

 

تصاویر بخش «مراکز حمل و نقل»

  • هاب یا مرکز حمل‌و‌نقل مکانی است که در آن مسافران و یا محموله بین وسایل نقلیه مبادله می‌شوند. مراکز حمل‌ونقل عمومی شامل ایستگاه‌های راه‌آهن، ایستگاه‌های حمل‌ونقل سریع، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های تراموا، فرودگاه‌ها و قایق‌ها می‌شود و می‌تواند به پارکینگ‌ها، امکانات دوچرخه‌سواری و اسکوتر نیز گسترش یابد.

 

 

 

تصاویر بخش «پل‌ها»

  • تصاویر باید با موبایل یا تبلت گرفته شوند. پل ساختاری است که برای عبور از یک مانع فیزیکی (مانند آب، دره، جاده یا راه آهن) بدون مسدود کردن راه زیر ساخته شده است.

 

 

 


 

منابع:

www.atnasr.ir

www.photocrowd.com

www.archdaily.com